Abu Umar | 

Eidul Adha 2009@Abu Dhabi

alhamdulillah, selesai sudah program korban bersama-sama jemaah usrah abudhabi pada hari sabtu yang lepas.

Saya sangat berpuas hati dengan kehadiran serta semangat takaful yang ditunjukkan oleh masing-masing yang hadir pada hari ini.

Walaupun dirancang agak last minute (4 hari sebelum eidul adha), Alhamdulillah Allah Taala memudahkan segala-galanya.

Lembu agak berkurangan disini. Sebagai alternatifnya, kami memilih kambing 'Somalia' sebagai binatang korban pada kali ini.

Cuma pengalaman baru di sini ialah, korban dilakukan di pusat penyembelihan Baniyas, di mana penduduk-penduduk sekitar kawasan tersebut membawa binatang korban masing-masing untuk dikorbankan di pusat tersebut.

Jadi, tiada keletihan dalam nak menyembelih, melapah kulit serta daging kambing. Semuanya dilakukan di pusat penyembelihan (pasti lah dengan upah nya). Cuma, kami letih menunggu akan bila siapnya daging tersebut siap dilapah dan dipotong empat. Hampir 3 jam menunggu. Berjanggut juga..

Sebanyak 8 ahli usrah menyatakan hasrat untuk melakukan ibadah korban, termasuklah isteri saya sendiri.Mudah-mudahan ibadat korban mereka diterima dan diredhai oleh Allah taala.

Program kali ini juga merupakan satu lagi milestone kepada Jamaah Usrah Abu Dhabi.

Diharapkan agar dengan kejayaan penganjuran program korban ini akan dapat mengeratkan ukhuwwah islamiyah sesama ahli dan membuka pemahaman semua dengan perjuangan islam.

Next program, kembara padang pasir pulak. hehe...




0 comments: